Openbaar vervoer

04 December 2019

De bus en de trein zijn altijd al moeilijk voor mij geweest. De densiteit van prikkels in een volle bus is enorm en je kunt er moeilijk aan ontsnappen. Over de jaren heen heb ik wel hulpmiddelen gevonden die heel goed voor mij werken om het openbaar vervoer te overleven.

Ten eerste pak ik altijd gewoon de fiets als het kan. De beweging kan je altijd gebruiken en de lage hoeveelheid prikkels houd je humeur goed voor de rest van de dag. Als ik toch echt met het openbaar vervoer moet dan zorg ik in ieder geval voor wat geluidsvermindering. Dit kan in de vorm van normale oordoppen of koptelefoons, maar een brommende bus of druk kletsende meiden zal je nog altijd blijven horen. Oordoppen zijn nog beter, maar als ik nog van muziek of een podcast wil genieten gebruik ik mijn ‘noise-cancelling headphones’. In deze koptelefoons zit technologie ingebouwd die actief de achtergrondgeluiden kan ‘verwijderen’. Dit zijn voornamelijk lage, diepe geluiden, dus het enige nadeel is dat je hoge stemmen of krijsende baby’s nog deels wel kan horen. Maar het is alsnog een wereld van verschil om deze koptelefoons op te hebben, meer dan de helft van alle prikkels zijn ineens weg.

De plek waar je gaat zitten is ook van belang voor prikkelvermindering. In de trein kan je het best altijd naar de stiltewagon gaan, jammer genoeg is die vaak niet stil in de spits. Als je dapper bent zou je mensen kunnen aanspreken of ze stil willen zijn, maar ik ben niet zo dapper en dat zou ook heel veel prikkels opleveren. Ook bij het instappen van een trein is het van belang om bij het uiteinde van het perron te gaan staan dat het verst van de ingang is verwijderd. Daar zal je zelfs in de spits nog de meeste lege plaatsen vinden om rustig te kunnen zitten.

Bij de bus heb ik een belangrijke regel voor mijzelf: als het rustig is ga dan voorin de bus zitten, als het druk is ga dan achterin zitten. Aan de achterkant zit de motor van de bus, dus als het niet druk is moet je niet achterin gaan zitten met al dat lawaai. Maar als het druk is het slim om wel achteraan te gaan zitten, vaak blijven die zitplaatsen ook het langs leeg dus grotere kans dat niemand naast je komt zitten. Als iemand naast me komt zitten dan komt die persoon in mijn persoonlijk aura en dat levert stress en prikkels op dus dat vermijd ik als het kan. Als er geen zitplaatsen meer zijn gaan mensen vaak voornamelijk bij het voorste stuk staan, achterin blijft het vaak rustiger. Dus als mensen moeten gaan staan is het veel fijner om al een zitplaats achterin geclaimd te hebben dan voorin. Ik moet heel snel zijn om de afweging te maken of de bus te vol is of niet anders is de plek die ik in gedachte had al weg. Vaak maak ik ook de verkeerde afweging, maar daar leer ik veel van zodat ik de volgende keer in betere plek in gedachte heb.

Iets anders wat ik tegenwoordig altijd nodig heb in het openbaar vervoer is een boek. Een afleiding zoals een boek kan me echt helemaal doen vergeten dat ik überhaupt in de bus zit. Ik moet dan wel oppassen dat je op tijd stopt zodat je de halte niet mist. Vroeger gebruikte ik altijd mijn telefoon voor afleiding zoals veel mensen maar dat hielp bijna niet. Als ik mijn laptop bij me heb en een zitplaats heb in de trein kan ik ook een serie kijken wat natuurlijk ook super goed afleidt.