• Bemiddeling en jobfinding.
  • Kennismaken/solliciteren bij werkgever.
  • Informeren werkgever over mogelijke financiële voordelen bij Wajonger en/of BBL-er.
  • Deelnemer begeleiden en adviseren arbeidsovereenkomst.
  • Informeren netwerk.

Wanneer een deelnemer toe is aan uitstroom, wordt er gekeken naar een externe werkervaringplek. Er wordt dan op basis van de interesses van de deelnemer contact gelegd met een bedrijf waar de deelnemer langzaam kan beginnen met het opbouwen van ervaring. Meestal wordt er wederom eerst een keer of drie proef gedraaid, zodat zowel de deelnemer als de werkgever kan kijken of het binnen hun verwachtingen valt. Wanneer er op basis van de evaluatie na deze paar keer besloten wordt dat beide partijen verder willen gaan. Worden de uren en het aantal dagen uitgebreid, tot het maximum (per persoonlijk afhankelijk) behaald is.

Op het moment dat de deelnemer en de werkgever het beiden zien zitten om er een vaste baan van te maken, bemiddeld Stichting Boekenwerk hierbij. Dan hoeft de deelnemer ook niet meer dagdelen te komen meedraaien bij Stichting Boekenwerk. Wel heeft hij dan nog met regelmaat een individueel gesprek, totdat de proeftijd afgelopen is. Op het moment dat al deze stappen doorlopen zijn, wordt het traject succesvol afgesloten.