Corona maatregelen

20 April 2020

De doelgroep van Stichting Boekenwerk is gebaat bij structuur en regelmaat in afspraken. Zo kunnen we zoveel mogelijk voorkomen dat er verstoring plaats vindt in (dag- en nacht) ritme. Daarnaast is van belang het contact te onderhouden waarmee we continuïteit willen bieden in de sociale participatie. Helaas is onze arbeidstraining vanwege de coronacrisis nu beperkt geopend.

De afwegingen die we moesten maken waren:

• Hoe kunnen we onze deelnemers toch de gelegenheid geven om op een gepaste manier naar Boekenwerk te komen en arbeidstraining te volgen?
  • Welke voorwaarden zijn nodig om op een veilige manier met elkaar contact te houden?

We willen de arbeidstraining wel aanbieden voor deelnemers die geen klachten hebben:

• niet verkouden
  • geen keelpijn
  • niet hoesten
  • geen griep hebben
  • geen koorts hebben
  • geen gezinsleden met bovenstaande klachten hebben

Er kunnen maximaal 4 mensen tegelijk komen. Zo is er de mogelijkheid om op 2 meter afstand te kunnen werken. De voorschriften van het RIVM hangen in de verschillende ruimtes. Ook herhalen we deze voorschriften mondeling bij aanvang van de arbeidstraining. Daarnaast hebben we de volgende aanpassingen gemaakt:

• We hebben bureaus afgeschermd m.b.v. kasten zodat een veilige doorgang ontstaat.
    De nooddeur gebruiken we als uitgang zodat we geen opstopping hebben bij de deur naar de pauzeruimte.
  • We vragen de deelnemers om taken te kiezen waarmee ze al bekend zijn zodat begeleiders niet in de directe nabijheid hoeven te staan om uitleg te geven.
  • Er staan maar 4 stoelen rondom de pauze tafel.
  • In de pauzeruimte en de werkruimte zijn lijnen van tape aangebracht zodat duidelijk is welke afstand we moeten aanhouden.
  • Als je bij een kast moet zijn waar een andere deelnemer al staat of zit, vraag je of de deelnemer aan de kant wil gaan zodat jij erbij kunt.
  • We hebben schoonmaak doekjes klaar liggen voor iedereen om te gebruiken als je dat een veiliger gevoel geeft. Wij zorgen er zelf voor dat alle deurklinken, stoelleuningen, toetsenborden en computermuizen, meerdere keren per dag worden schoongemaakt.

We laten het aan de deelnemers over of ze van dit aanbod gebruik willen en kunnen maken. Dit gaat in overleg met ouders of begeleiders. Het is ieders persoonlijke verantwoordelijkheid om wel of niet te komen.

Met de deelnemers die niet kunnen komen, hebben we wekelijks telefonisch contact. Ook bieden we de mogelijkheid om wekelijks met Cindy of Carina een individueel gesprek te hebben. Dit kan op momenten dat er geen andere deelnemers zijn.

We hopen zo snel mogelijk weer ons eigen ritme te kunnen oppakken. Zodra de beslissing wordt genomen vanuit de politiek dat scholen mogen starten, gaan ook wij weer volledig open.