Nieuwsbrief November 2020

26 November 2020

Nieuws

Dit is de een na laatste nieuwsbrief van 2020! Wat een enerverend jaar hebben we achter de rug. We zijn enorm blij dat onze meeste deelnemers zich veilig genoeg voelen om ook tijdens deze tweede Corona-golf te blijven komen.
In Oktober zijn we gestart met de training ‘leven vanuit identiteit’. Mede daardoor kwam de arbeidstraining op vrijdagochtend te vervallen. We hopen vanaf Januari 2021 dit dagdeel weer te kunnen aanbieden aan onze deelnemers.
Gedurende de feestdagen is Stichting Boekenwerk gesloten, onze kerstvakantie is van 18 December t/m 3 Januari.
Cindy en ik willen het nieuwe jaar inluiden met een inhoudelijke bijeenkomst voor ouders en netwerkpartners. In onze nieuwsbrief van december vindt u daar meer informatie over. Het thema van deze bijeenkomst kan ik al wel geven: ‘arbeidsvermogen’, wat is dat eigenlijk?

Stukje van de deelnemer

Voordat je een probleem kan oplossen, moet je het eerst definiëren. Het is lastig om dat te doen wanneer gevoelens als frustratie, boosheid en verdriet de boventoon zijn. Ik blijf mij altijd verbazen over hoe lang het duurde voordat ik aan het einde van mijn latijn was. Ik bleef stelselmatig tegen dezelfde problemen aanlopen. Depressie en een slecht zelfbeeld waren uiteindelijk maar symptomen van een onderliggend probleem.
Een diagnose krijgen mag voor sommige mensen een opluchting zijn, maar voor mij was dat niet zo. Afgelopen december kreeg ik de diagnose van autisme. Ik was daar niet verrast door, maar ik gunde mijzelf niet de diagnose. Een deel van mij blijft het zien als een zwaktebod of een soort knieval. Dit komt omdat het gevoelsmatig een deel van de verantwoordelijkheid van mij ontneemt.
Ik volg hier de arbeidstraining van Stichting Boekenwerk omdat ik mijzelf wil verbeteren. De diagnose van autisme heeft mij wel het inzicht geboden dat ik dat niet in iedere omgeving kan doen. Daarom heb ik een omgeving zoals Stichting Boekenwerk nodig om structuur te behouden. Wanneer ik te veel vrijheid en ruimte krijg, dan verval ik in piekeren. Uiteindelijk kom ik dan in een situatie terecht waarbij de depressieve klachten de overhand nemen en ik stilval. Ik hoop hier inzicht en zelfvertrouwen op te bouwen, zodat ik nieuwe uitdagingen kan aangaan.